Arkiv & databaser

Släktforskarförbundet = Med Angeläget,=  Nyhetsbrev.    Wiki Rötter  Rötter bloggen      Faktabanken med Anbytarforum. För att skriva inlägg på Anbytarforum behöver du ett användarkonto. Detta är helt gratis. Riksarkivet    Digitala forskarsalen   Sök direkt i NAD Innehåller: Kyrkoarkiv, Folkräkningen, SCB födda, vigda, döda 1642-1820 Bouppteckningar   Domstolsarkiv   Krigsarkivet    Mantalslängder   Rosenbergs geografiska lexikon    Genealogiska Föreningen Riksförening för släktforskning, tidskrifter, Inrikes pass, mm Finns en massa länkar här    Ny CENTRALA SOLDATREGISTRET   DATABASEN Linköpings Universitet https://www.ep.liu.se/databaser.aspx  Ny  De databaser som LiU E-Press publicerar är i huvudsak longitudinella databaser för forskning. Andra typer av databaser kan förekomma med kulturhistoriskt eller samhällsinformativt värde. Föreningen DIS för släktforskare HISTORISKA KARTOR Lantmäteriet Avancerad sökning = Här söker du direkt i de olika arkiven. UMEÅ Universitetsbibliotek Ny länk  Sveriges Hembygdsföreningar   Ny länk    Fagersta Västanfors hembygdsgård  BYGDEBAND = Sveriges Hembygdsförening Ny länk / En del av Hembygdsföreningen FORSKA I DOMBÖCKER   Vägledning hur man forskar i Domböcker av Marita Persson Beställ kopia på bouppteckning Skatteverket MEDICINHISTORISKA Databasen Databasen drivs av Linköpings universitet, och här finns även andra viktiga rapportserier. Allt material är transkriberat. Ett exempel är obduktionsrapporterna, eller de så kallade medikolegala rapporterna.

EMIWEB Webbaserade arkiv om migration i Skandinavien Stockholmsrötter Stadsarkivet Databasen Göteborgsrötter Smedsläktforskning SÄLLSKAPET Vallonättlingar Vallon forskning ( Facebook, smed-forskning ) SAMER Släktforskning Sjömans-museum

DATABASEN KRÅKEN Västerbotten, Ångermanland, Lappland, mm MUNKTELLS Herdaminne. HANS HÖGMANS Släktforskning FILMARKIVET.SE KUNGLIGA BIBLIOTEKET Samlar in allt som publicerar i Sverige FAMILY SEARSH  Mormonernas stora databas för hela världen. Om man registrerar sig, kommer man åt mycket mera material. Det är gratis, och en hel del andra bra saker. ANCESTRY Svenska kyrkböcker, med DNA My HERITAGE Svenska kyrkböcker, med DNA GENI Släktforskning med världsträd i hela världen, med DNA Våra automatiska trädjämförelser gör att du finner nya släktingar som forskar på samma gemensamma anor som du. Kontakta nya släktingar enkelt för samarbete och delning av forskning. Svenska Dagstidningar Svenska Amerikanska Tidningar Släkt-Historia BLOGG: SLÄKTDATA Har som huvudmål att göra så många avskrivna eller indexerade kyrkböcker som möjligt fritt tillgängliga för släktforskning. Vi har för närvarande ca 8 miljoner uppgifter fritt sökbara i vår databas. DATABAS DDSS: Södra Sverige, Halland, Blekinge, Skåne TYDA text = Läs hjälp Svårt att läsa gamla dokument, och tyda handstilen.